Pre nego što počnem, da razjasnimo, volim veb-alate. 🙂 Koristim ih za posao, u svakodnevnom životu, a o upotrebi veb-alata u nastavi napravih seminar, pa sad i blog. Elem, moja „ljubav“ prema veb-alatima nije upitna, ali da bi nam veb-alati poslužili kako treba, valja i da ih podvrgnemo proveri pre nego što ih upotrebimo u nastavi.
Na internetu možete pronaći gomilu besplatnih veb-alata, pa često privučeni dobrom reklamom ili lepim obećanjem da ćete baš uz njihovu pomoć održati časove koji će dobiti potpuno novu dimenziju, omašite u potpunosti.
Oni veb-alati koji su besplatni sami po sebi imaju pojedina ograničenja. Ili sporo rade, ili se menjaju u toku korišćenja ili jednostavno prestanu da postoje.
U nastavku možete pročitati nekoliko smernica kako da dobro ispitate veb-alate koje planirate da koristite u učionici i na taj način izbegnete „propast“ na času, seminaru, predavanju, konferenciji, životu. 🙂
1. Istraživanje
Guglajte. Prostije ne može. 🙂 Pre nego što napravite nalog, pogledajte na forumima iskustva drugih koji su koristiili taj alat, pročitajte šta sve nudi i da li će vama to odgovarati. Obavezno, ali obavezno, potražite ograničenja i karakteristike veb-alata. Na samom sajtu veb-alata uvek stoji informacija o ceni. Kliknite tu i saznaćete sve o besplatnim i premijum paketima. Pored toga, na skoro svakom sistemu imate neki kratak video-prikaz u kojem su prikazane mogućnosti veb-alata, pa nije zgoreg da i to pogledate.
Vreme koje potrebno da izdvojite za ovo: 20 minuta
2. Njuzleter
Obično veb-alati zahtevaju da napravite nalog i tom prilikom vas sistem pita da li želite da primate njihove njuzletere na imejl. Da, želite! U tim njuzleterima će vas na vreme obavestiti ukoliko sajt bude nedostupan, ukoliko će prestati sa radom, tako da na vreme možete naći alternativu. Ako kojim slučajem imate neku imejl adresu koju koristite samo za pravljenje naloga, nemojte zaboraviti da proveravate poštu i tamo.
Vreme koje potrebno da izdvojite za ovo: 3 minuta dnevno

3. Probni nalog
Pošto je uglavnom neophodno da imate svoj nalog da biste koristili neki veb-alat, nakon što kreirate nalog, sedite i istražite okruženje. Klikćite i samo će vam se kasti! 🙂 Dakle, probajte da kreirate to što ste zamislili. Tako ćete videti i koliko je veb-alat komplikovan (ako planirate da ga preporučite učenicima, ali i da li ćete naići na neke začkoljice i dodatne nedoumice oko njegovog korišćenja.
3a – Učenički nalog
Ako je u pitanju veb-alat koji nudi opcije da kreirate okruženje koje ćete koristiti zajedno, u realnom vremenu (vi i vaši učenici) morate napraviti i jedan učenički nalog, da biste znali kako će to izgledati i iz njihovog ugla. Kod kolaborativnih veb-alata ključno je da znate ne samo kako će vama izgledati radno okruženje, već i okruženje iz učeničkog ugla.
Vreme koje potrebno da izdvojite za ovo: 20 minuta + 15 minuta za nalog iz učeničkog ugla (ukoliko je potrebno)
4. Generalna proba
Sad kad ste sigurni da ste sve ovo lepo uradili i da je spremno za probu u učionici, najpre isprobajte kod kuće. Nemojte da se desi da stignete na čas sa entuzijazmom, a da vas tamo iznervra što niste simulirali rad pre toga. Zamolite kolegu, prijatelja, decu da vam pomognu da simulirate rad kako biste bili sigurni da će sve funkcionisati onako kako ste zamislili. Ako ste neki veb-alat iskoristili samo da kreirate materijal, test, skalu procene ili slično za učenike, onda možete da preskočite ovaj korak. 🙂
Vreme koje potrebno da izdvojite za simulaciju: 30 minuta
Dakle, maksimalno 88 minuta da sve protekne valjano. 😉
Dakle, kada su u pitanju veb-alati koji su besplatni, nemojte se oslanjati isključivo na jedan veb-alat, jer u slučaju da on prestane sa radom, bitno je da imate alternativu. Takođe, kao alternativu možete koristiti i programe za računare, jer je manja verovatnoća da će neki program prestati da postoji ili da će imati velike promene radnog okruženja.
Slika: Izvor Pixabay