Danas učenici sve više koriste tehnologiju pri učenju, izradi domaćih zadataka, seminarskih radova i projekata. Sve je više materijala koje učenici kreiraju onlajn i uz pomoć interneta. Blog-postovi, vizuali, infografici, kratki video-materijali, e-portfoliji su samo neki od materijala koje učenici kreiraju u toku školovanja. Tom prilikom koriste fotografije koje se nalaze na intenetu. Većina prilikom pretraživanja željene fotografije (ili ilustracije), ukuca pojam na Guglu i prvo što se pojavi, a odgovara potrebama, bude preuzeto i iskorišćeno. Nažalost, ovaj način nije najbolje rešenje, jer se obično ne vodi računa o autoru fotografije i autorskim pravima.
Svaka fotografija na internetu je nečije autorsko delo i zaštićena je Zakonom o autorskom i srodnom zakonu. Neovlašćeno korišćenje tuđe fotografije (odnosno autorskog dela) podleže ovom Zakonu. Povreda autorskog prava može se dogoditi zbog toga što neko želi da tuđu fotografiju iskoristi u komercijalne svrhe, odnosno za sticanje neke vrste koristi, ali i iz neznanja, odnosno bez neke skrivene namere.
Većina fotografija na internetu zaštićena je licencom Creative commons, ali pod različitom uslovima i u skladu sa željama autora. Više o različitim vrstama licenci i zaštite možete pročitati na sledećem linku: Različte vrste zaštite.
Zašto učenici ovo moraju da znaju?
- Čak i ako kreiraju materijale koji su možda samo za nastavnikove oči ili upotrebu u učionici, niko ne može da garantuje da će tako i ostati. Recimo, može se desiti da učenik želi da svoje radove postavi u svoj onlajn portfolio i na taj način objavi svetu svoj rad, pa treba i o tome razmišljati.
- Zato što ih treba pripremiti na ono što će doći posle učionice. Sigurno je da neće zauvek ostati u učionici i da će sutradan raditi poslove koje će podrazumevati rad na računaru, a ovo je jedna od osnovnih strari koje treba da znaju u kontekstu računarske pismenosti. Uostalom, moguće da će oni sami postati fotografi, pa će im svakako biti značajno da znaju kako se treba odnositi prema svom i tuđem autorskom delu.
Šta je alternativa?
Postoji nekoliko načina da naučite učenike kako da i dalje prave dobre materijale i istovremeno poštuju autorska prava.
- Sopstvene fotografije ili ilustracije
Najlakši način za učenike je da sami kreiraju sliku koja im je potrebna. U te svrhe mogu se koristiti različiti veb-alati, a preporučujem Pencil Madness jer ne zahteva registraciju, a svoje delo možete odmah preuzeti i koristiti. Inače, još jednostavniji način je da sami fotografišu to što im treba i postave svoju autorsku fotografiju.
Od programa za računar – stari, dobri MS Paint. 🙂 Ili, odličan PicPick, koji se u besplatnoj verziji može koristiti u nekomercijalne svrhe.
- Sajtovi koji nude fotografije za besplatno korišćenje
Postoje sajtovi koju nude fotografije i ilustracije koje potpuno slobodno možete koristiti za bilo šta što vam je potrebno. Ovi sajtovi ne zahtevaju da se registrujete da biste ih koristili, ali je na nekim sajtovima bolje da imate naloge, jer neki sajtovi imaju ograničenje za broj slika koje možete preuzeti u toku dana (recimo, ukoliko se ne registrujete, na sajtu FrePick možete preuzeti samo tri slike u toku dana). Na ovom sajtovima slike pretražujete prema ključnoj reči, kucajući ključnu reč na engleskom jeziku.
Neki od sajtova na kojima možete pronaći slike na skoro svaku temu su:

Čak i kada preuzimate slike sa ovih sajtova, potrebno je da napišete zasluge. Uvek na kraju prezentacije, članka, vizuala dodajte naziv sajta odakle ste ih preuzeli.
Slike takođe možete preuzimati i koristiti sa Gugla, na sledeći način. Ukucajte u Gugl pretragu ključnu reč i pratite korake označene na slici ispod. Najbolje je koristiti slike sa oznakom Označeno za ponovno korišćenje sa izmenama.

- Korišćenje autorskih fotografija, uz pravilno navođenje
Kao kada citiramo autora nekog teksta, umotvorine ili naučne misli, navodimo odakle smo to preuzeli i ko je zapravo autor. Isto važi i za fotografije. Nekada nije moguće pronaći sliku koja ilustruje sve što želite da kažete, pa u tim, izuzetnim slučajevima, možete navesti autora slike. Takođe, možete ih savetovati da kontaktiraju autora slike i zatraže dozvolu za dalje objavljivanje.
Pravilno navođenje autora slike:
Naziv slike, autor, izvor (link) i naziv licence pod kojom je autor registrovao svoje autorsko delo (ukoliko je registrovao).
Ovde je važno napomenuti da postoje i sajtovi preko kojih možete kupiti fotografije, a neki od najpoznatijih su Shutterstock, iStock, Photocase… Ova opcija nije najbolje rešenje za učeničke radove, ali treba napomenuti kako bi učenici znali da postoji i ova opcija.
Inače, u Gugl pretrazi ćete češto naići na sliku koja na sebi sadrži žig (watermark), što je siguran znak da je slika zaštićena pravima, te je ne treba tako olako koristiti. Žig se uklanja sa slike, tek pošto je platite. 🙂

Vi neprestano učite učenike kako se treba ponašati u učionici i u školi i razvijate kod njih navike lepog ponašanja. Ali, važno je ponašati se lepo i na internetu. Treba znati da i u virtuelnom prostoru postoje pravila koje treba poštovati, a nažalost ova pravila se ne nalaze u udžbenicima.
Slike: izvor Pixabay, FreePik