Za nastavnike

Veb-alati za kreiranje rubrika i skala za ocenjivanje

Šta su rubrike za ocenjivanje?

Najkraće rečeno, rubrike za ocenjivanje su instrumenti koji se koriste za procenu učeničkog postignuća. Rubrike za procenu ne koriste se samo za procenu učeničkog postignuća, već imaju različite namene u nastavi, koje će biti spomenute kasnije u tekstu. Važna karakteristika svih rubrika (skala) za procenu je ta što imaju unapred definisane kriterijume po kojima se vrši procena. Rubrike (skale) procene mogu biti opisne, ali i numeričke, u zavisnosti od toga šta procenjujete. Za naučna istraživanja najviše koristimo numeričke skale (najpoznatija je Likertova skala), dok je za nastavu bolje koristiti opisne. Skale procene se takođe, osim u nastavi, koriste i za ispitivanje stavova, javnog mnjenja, u naučnim istraživanjima i sl.

Primer Likertove skale 

Kako vam korišćenje rubrika za ocenjivanje može olakšati posao?

  • Štedi vreme nastavnika – Zamislite da imate 30 različito urađenih domaćih zadataka. Ukoliko niste unapred utvrdili jasne kriterijume za procenu, biće vam potrebno da dosta vremena da objektivno procenite svaki zadatak. Kada ispred sebe imate rubriku u vidu ček-liste, lakše je pregledati radove učenika.
  • Daje učeniku dobar uvid u to koji nivo znanja mu je potreban – definisani kriterijumi na početku pružiće učeniku potrebne informacije o tome koliko treba da zna za određen broj poena ili ocenu.
  • Smanjuje subjektivnost pri ocenjivanju – ne postoji mogućnost da pogrešno procenite nečije znanje ukoliko imate jasan, razumljiv kriterijum.

Za šta sve možete koristiti rubrike za ocenjivanje?

  • Za praćenje aktivnosti i zalaganje učenika na času;
  • Za procenu domaćih zadataka;
  • Projektne aktivnosti učenika;
  • Meke veštine kod učenika (veštine prezentacije, saradnja u timu, organizacija obaveza…)
  • Za procenu uspešnosti neke zajedničke aktivnosti sa učenicima (nije nužno da uvek procenjujete sebe ili učenike, predmet procene mogu biti i neke aktivnosti koje ste radili sa učenicima, npr. za procenu uglednog časa);
  • Za samoevaluaciju učenika – dobro je navikavati učenike sa sami procenjuju svoje znanje i budu što realniji prema sebi i svom znanju;
  • Za samoevaluaciju nastavnika – kao i za procenu učenika, ove skale možete koristiti i za sebe.

Kako možete da ih kreirate za 5 minuta?

Da bi ovakav način praćenja učenika bio uspešan potrebno je da za svaku aktivnost kreirate posebnu rubriku, svaka stavka/kriterijum moraju da biti precizno definisani. Pored toga, potrebno je definisati broj poena za svaki kriterijum. Rubrika ne treba da sadrži previše opširno definisane kriterijume (pokušajte u nekoliko reči da sažmete to što želite da procenjujete), Takođe, rubrika ne treba da sadrži previše kriterijuma (nije cilj da imate beskonačnu ček-listu).

Primer rubrike za procenu 

Najlakši način da generišete rubriku (skalu) za procenu jesu veb-alati koji vam u tome mogu pomoći.

Na internetu je moguće naći puno ovih veb-alata, pa pogledajte listu onih koje sam ja odabrala.

  1. Rubistar – kratko video-uputstvo kako da se snađete u ovom veb-alatu možete pronaći na kraju sledećeg članka.
  2. Quickrubric
  3. Rubric-maker
  4. iRubric
  5. SmartRubric

Slike: izvor Freepik

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *