U svetu u kome stalno ispitujemo korisničko iskustvo za sve i svašta (ne nužno samo za internet okruženje), logično je i da u oblasti e-učenja kreiramo treninge i kurseve koji će odgovarati našim korisnicima, tj. učesnicima.
Ukoliko želite da kreirate smislen kurs za svoju ciljnu grupu, možete se poslužiti tehnikom koja se odavno koristi u marketingu, a u pitanju je kreiranje idealnog kupca. Za potrebe bolje prodaje (nekog proizvoda/usluge) i upoznavanja ciljne grupe, ljudi koji rade u marketingu kreiraju svog idealnog kupca i svoje marketinške aktivnosti planiraju i realizuju u odnosu na idealnog kupca. Naravno, istraživanje tržišta prethodi kreiranju idealnog kupca.
Kao i u marketingu i u oblasti onlajn učenja i kreiranja konkretnog onlajn kursa, potrebno je kreirati idealnog uče(s)nika.
Pre nego što nastavim dalje da pišem o idealnom učesniku, moram da naglasim da kreiranje profila idealnog učesnika i prilagođavanje sadržaja njegovim karaktiristikama NIPOŠTO NE ZNAČI snižavanje drugih kriterijuma pri kreiranju kursa, niti znači da je potrebno učiniti neki sadržaj besmislenim samo da bi bio pogodan i lagan širokom krugu učesnika.
Pa, da nastavimo dalje.
Kako do profila idealnog učesnika u svetu e-učenja?
Idealni učesnik nije stvarna osoba, već izmišljeni lik, ali koji ima zajedničke karakteristike vaših učesnika na onlajn kursevima. Uz pomoć profila idealnog učesnika možemo odgovoriti na neka pitanja kao što su: Šta ih motiviše? Šta ih demotiviše? Koje su starosne dobi? Koji je njihov profesionalni status? Koje su njihove obrazovne potrebe? Ovaj profil se kreira tako tako što odgovarate na ova i slična pitanja. Razmislite koje informacije su vam potrebne o potencijalnim učesnicima, osmislite pitanja, odgovorite na ta pitanja razmislite i kako će vam ti odgovori pomoći da što bolje predstavite sadržaj potencijalnim učesnicima u onlajn okruženju.
Evo primera kako može da izgleda profil idealnog učesnika.

Kako do podataka o profilu idealnog učesnika?
Ukoliko postoji mogućnost (ako ste već imali neke učesnike ) najbolje je analizirati dosadašnje povratne komentare i informacije koje već imate. Na onlajn kursevima bi uvek trebalo da postoje upitnici koje će učesnici popunjavati po završetku onlajn kursa. Drugi način (ujedno i teži) jeste intervjuisanje potencijalnih učesnika. Ovaj način prikupljanja podataka podrazumeva ozbiljnu organizaciju: pronalaženje kandidata za intervju, pozivanje kandidata na uživo (ili onlajn intervju), pripremu pitanja za intervju, raspored intervjua, obradu podataka… Treći način za prikupljanje podataka jeste razgovor između instrukcionog dizajnera i kreatora sadržaja za kurs. Kreatori sadržaja već poznaju one kojima su do sada izlagali svoj sadržaj i mogu da pruže važne informacije.
Kako nam saznanja o idealnom učesniku pomažu u kreiranju onlajn kurseva?
Ukoliko uzmemo prethodni primer Milene i informacije koje imamo, evo kako možemo da ih iskoristimo. Recimo, iz profila vidimo da Milena nema puno vremena za učenje tokom radnih dana, ali i da na posao putuje javnim prevozom, što sigurno dugo traje, tako da možemo da joj pomognemo da to vreme dobro iskoristi. Tokom putovanja na posao Milena može da čita i sluša sadržaje sa onlajn kursa. Takođe, instrukcioni dizajner može da ubaci više video-materijala (sa titlom), jer je u prevozu lakše gledati animativni video, nego se fokusirati na sitna slova na telefonu. Ako nastavimo dalje sa analizom profila, videćemo da je izazov sa kojim se Milena suočava timski rad, tako da zadaci na onlajn kursu ne bi trebalo da budu timski organizovani (osim naravno ukoliko Milena nije na onlajn kursu gde uči o timskim veštinama :)).
Logično, poznavanje karakteristika idealnog učesnika omogućava instrukcionom dizajneru da zamisli da se obraća upravo toj jednoj osobi, da osvesti šta je to što određenoj ciljnoj grupi treba i kako će ona reagovati na prezentovan sadržaj. Dalje, pomaže instrukcionom dizajneru da kreira sadržaj koji odgovara onome kome je namenjen, a ne sadržaj koji dizajner misli da je prikladan. Naravno, jako je teško kreirati samo jedan profil persone, te je praksa da se kreira nekoliko profila.
Kako najbolje uraditi analizu učesnika i koja pitanja postaviti, pročitajte u narednom članku.
Izvor slika: FreePik