U prethodnom blog-postu, u 1. delu, koji možete pronaći ovde, pisala sam o tome zbog čega je važno onlajn kurs prilagoditi učesnicima i šta je ustvari profil idealnog učesnika, a u ovom ću malo konkretnije obraditi šta je sve moguće uključiti u tu analizu.
Šta sve može da bude deo analize potencijalnog učesnika?
Predznanje učesnika
Predznanje učesnika tiče se i samog sadržaja, ali može biti povezano sa platformom uz pomoć koje će učesnici učiti, pa je potrebno oba faktora uzeti u obzir.
Pitanja koja možemo da postavimo su:
- Koliko detaljno treba davati objašnjenja i instrukcije učesnicima?
- Koliko će vremena otprilike učesnik provesti pri učenju novog materijala? Koliko vremena im je potrebno da usvoje nova znanja iz neke oblasti sa kojom su već upoznati?
- Da li učenici već imaju neke nejasnoće u vezi sa temom e-kursa, a koje možemo razjasniti novim sadržajem?
- Kakav je njihov odnos prema digitalnom učenju i smatraju li da su digitalne platforme za učenje korisne i svrsishodne?
Obrazovanje i nivoi sposobnosti
Nakon predznanja o nekoj temi/sadržaju, treba razmotriti i prethodno obrazovanje učesnika (formalni i neformalno). Na prethodna pitanja nadovezujemo i sledeće informacije:
- Koliko su učenici sposobni da nauče novo gradivo?
- Kakva su obrazovna iskustva imali do sada?
- Kakv je njihov odnos prema kontinuiranom obrazovanju?
Motivacioni faktori
Motivacija učesnika je osnovni preduslov za učenje. Na motivaciju učesnika mogu uticati različiti faktori, spoljašnji i untrašnji, a pre nego što otkrijemo šta tačno motiviše učesnika da uči, dobro je i identifikovati problem, tj. prepreku za učenje, a zatim logično i rešenje za taj motivacioni problem. U instrukcionom dizajnu postoji dosta strategija koje se bave ovim pitanjem, a jedna od njih je i Kelerov model motivacionog dizajna.
Osnovna pitanja koja možemo da postavimo su:
- Da li su uopšte učenici motivisani da uče ili su „primorani“?
- Da li dobijaju „dobre ocene“ u svakom obrazovnom i radnom okruženju?
- Šta može da ih demotiviše?
- Da li kod njih preovladava unutrašnja ili spoljašnja motivacija za učenje?
Stilovi učenja
Odnosi se na to kako pojedinci najbolje uče. Tri osnovna stila učenja za učesnike su: slušni, vizuelni i kinestetički. Svi se razlikujemo po stepenu u kojem preferiramo jednu vrstu učenja u odnosu na drugu.
Pitanja koja se mogu postaviti o učesnicima uključuju:
- Kakav način učenja učenici preferiraju?
- Na koji način su do sada usvajali nova znanja?
- Da li više vole tradicionalni format predavanja ili ne?
Ostali faktori
Umesto zaključka, napomenuću da postoje još neki faktori koje treba uzeti u obzir, a to su socijalni status učesnika, relevantnost i aktuelnost teme o kojoj se uči, ali i individualni nivo aspiracije kod svakog učesnika.
Jasno je i da će se važnost ovih faktora menjati u skladu sa načinom izvođenja nastave, pa nam tako stav učesnika prema digitalnim platformama neće biti bitan ukoliko rešimo da nastavu izvodimo u učionici.
Prikupljanje ovih informacija može se vršiti uz pomoć intervjua, anketa, pilot kurseva…
Izvor slika: FreePik